Dnes je standardem možnost využít zkušební hodinu zdarma. A hodně lze zjistit z toho, jak je vedena. Zkušený kouč dokáže i během této hodiny zprostředkovat zážitek – ukázat, jak může spolupráce fungovat.
Článek v sekci: Byznys koučink, manažerský koučink a mentoringJak poznat, že mi daný byznys kouč pomůže v rozvoji, že je ten pravý pro mě.
Byznys koučink je osobní služba. Je důležité, aby mezi koučovaným a byznys koučem fungovala „chemie“. To se ovšem nedá zjistit jinak než při osobním setkání. Dnes ovšem lze využít i online formu, například prostřednictvím aplikací MS Teams nebo Google Meet. Osobně však, zejména na začátku spolupráce, upřednostňuji živé setkání. Je důležité vnímat všechny složky komunikace, verbální i neverbální, roli hraje i prostředí (koučovací místo). Postupně, když se oba účastníci procesu sladí a spolupráce nabere tempo funguje i kombinace osobních i online schůzek a někdy lze zvládnout koučink i po telefonu. Podstatné je navázat solidní vztah.
Lze se orientovat podle vzdělání, zkušeností, počtu odkoučovaných hodin, certifikací, členství v profesních sdruženích atd. Je to jako když hodnotíte uchazeče o významnou pozici ve firmě. Pročítáte jejich profesní životopisy a v nejlepším případě vyloučíte ty, kteří podle vás nesplňují základní předpoklady. Co dál? Důležité jsou reference, doporučení. Ale přichází otázka – bude to fungovat právě u nás? Právě mezi námi? Jedinou možností je vyzkoušet si, jak by to mohlo fungovat. To znamená, alespoň částečně odkrýt karty, sejít se nad konkrétním tématem a získat první zážitek spolupráce.
Ukázková hodina s byznys koučem
Ukázaná platí.
Dnes je standardem možnost využít zkušební hodinu zdarma. A hodně lze zjistit z toho, jak je vedena. Zkušený kouč dokáže i během této hodiny zprostředkovat zážitek – ukázat, jak může spolupráce fungovat. Pro rozhodování o další spolupráci je to pro klienta velmi důležité. Umožní mu to ujistit se, že je na správném místě, v atmosféře vzájemného respektu a důvěry, že cítí zájem a porozumění. Bude vnímat dynamiku, strukturovanost rozhovoru a jeho směřování k určitému cíli. Pokud klient odejde s představou a plánem, získal maximum pro své rozhodování o další spolupráci.
Pokud však už během první hodiny dostává nevyžádané rady, je dlouze seznamován s „jediným správným“ řešením, je to jasné varování.
Umění klást otázky
Koučink je umění klást otázky, ale otázky by měl klást i klient. Zejména na začátku se zájemci o koučink snaží kouče „vyzpovídat“. Zaznívají například otázky: Setkal jste se s podobným zadáním? Řešil jste už něco podobného? V jakých odvětvích působí vaši klienti? Máte zkušenost z mého oboru? Ne všechny tyto otázky bývají relevantní, ale vedou k rozproudění rozhovoru, vyjasňují očekávání a možnosti spolupráce. Dobrá kouč nemá problém vysvětlit principy koučování a sdílené odpovědnosti za výsledek.
Je důležité vyložit karty na stůl a mít vůli ke změně. To je odpovědnost koučovaného klienta. Bez jeho vkladu se výsledek nedostaví i kdyby byl kouč sebelepší. Neustoupit z pozice toho, kdo je na straně klienta, nesoudit, ale snažit se chápat kontext, poctivě vést rozhovor tak, aby to nejlepší řešení objevil klient sám, to je odpovědností kouče.
Vyzkoušejte, do čeho jdete!
Chcete změnu, ale nejste si jistí, jestli je byznys koučink ta správná cesta? Ozvěte se nám a domluvte si zkušební hodinu zdarma.