Následky dlouhodobě nízké nezaměstnanosti a prohlubujícího se nedostatku kvalifikovaných lidí na pracovním trhu začíná v současné době pociťovat čím dál více firem. Tento trend nezměnila ani koronavirová krize a najít nové ...
Článek v sekci: Lidské zdroje, Management a strategieTento trend nezměnila ani koronavirová krize a najít nové zaměstnance je tak čím dál náročnější. O to důležitější je nedělat chyby, které vás o schopné členy týmu mohou snadno připravit.
Následující tipy vám ukáží, jak lze zvýšit spokojenost zaměstnanců a snížit riziko jejich odchodu. Vždy je totiž jednodušší a levnější si dobré pracovníky udržet, než hledat nové. Rádi vám poradíme, jak předejít odchodu talentovaných lidí konkrétně z vaší firmy.
1. Komunikujte otevřeně, pravidelně a narovinu
Podporujte ve firmě otevřenou komunikaci a začněte u sebe. Informujte zaměstnance pravidelně o firemních plánech, sdílejte s nimi své myšlenky a nápady. Vysvětlete jim, jaký vliv má práce každého z nich na úspěch firmy. Uvidíte, že i oni budou v komunikaci vůči vám více otevření. Nastavte ve firmě funkční procesy interní komunikace, a zvyšte tak angažovanost svého týmu. Kvalitní interní komunikace zlepšuje pracovní prostředí i firemní atmosféru a pomáhá předcházet konfliktům na pracovišti.
2. Vysvětlete, jaký je cíl vaší cesty
Pomozte zaměstnancům porozumět, kam firma směřuje a jaká je jejich role v celkové firemní strategii. Lidé potřebují být součástí silné firemní kultury a vědět, že existují hodnoty a vize firmy, které vyznává a následuje každý zaměstnanec včetně generálního ředitele. Pokud pochopí, že jejich individuální přínos je součástí nějakého většího celku, budou mnohem více aktivní.
3. Poskytujte pravidelnou zpětnou vazbu
4. Chvalte a oceňujte
Finanční odměna potěší, ale ne vždy jde jen o peníze. Mnoho lidí opouští své zaměstnání z důvodu nedostatečného ocenění ze strany vedení. Ať už je pochválíte veřejně, nebo mezi čtyřma očima – každý člověk potřebuje vědět, že se jeho snaha a výsledky cení. Pomůže jim to uvědomit si, že jsou pro firmu přínosní a že nadřízený je spokojený s jejich prací. Jen tak budou motivováni k dalším dobrým výkonům.
5. Posilujte vztahy v týmu
Lidé méně častěji opouští práci, do které se těší, kde panují dobré vztahy a spolupracovníci si vzájemně rozumí. Dejte proto zaměstnancům možnost poznat lépe své kolegy. K upevnění kolektivu však není třeba hned pořádat nákladné teambuildingové akce. Někdy postačí pravidelná a hlavně dobrovolná setkání mimo pracoviště.
6. Umožněte a podporujte vzdělávání zaměstnanců
Bohatá nabídka školení a možnost průběžného vzdělávání patří mezi velmi ceněné benefity, ze kterých těží nejen zaměstnanci, ale také samotní zaměstnavatelé. Díky individuálnímu plánu profesního rozvoje bude mít pracovník jasno v tom, jak a kterým směrem se bude jeho kariéra ve firmě dále vyvíjet.
7. Buďte dobrým manažerem i lídrem
Je všeobecně známo, že nejčastějším důvodem odchodu zaměstnanců není práce samotná, ale manažer, pod kterým pracují. Řídit a vést lidi je náročná manažerská disciplína, která vyžaduje nejen zkušenosti, ale také důkladné pochopení toho, jak týmy fungují. Rozvíjejte své manažerské dovednosti a naučte se přizpůsobit styl řízení a vedení aktuálním potřebám svého týmu.